Seminárky ve škole, uzávěrky v práci a každodenní stres… To a mnoho dalšího častokrát ovládá naše životy. Máš pocit, že vše musíš udělat co nejrychleji a není čas odpočívat? Chyba! Častokrát máme tendenci zapomínat na své biologické potřeby a jsou to právě ony, které nám pomáhají být více efektivní. Určitě si teď říkáš, že na ně přece nemáš čas. Ale vše je jenom o prioritách a tenhle článek ti pomůže uvědomit si jejich váhu. Pojď zjistit jak je lépe zařadit do života i když nestíháš!

Zdroj: Canva

Proč?

Ze začátku by bylo dobré pochopit jeden důležitý fakt. Když vynecháme spánek, pohyb a stravu, nikdy nezrychlíme proces práce a naše výsledky nikdy nebudou lepší. Naše tělo je tak v podstatě naprogramované a automaticky spánek, pohyb i stravu vyžaduje. Pokud mu dodáváme vše potřebné, odmění nás dobrou náladou, vyšší efektivitou a větší dávkou motivace. Když se děje ale opak, začínáme být unavení, nemáme energii na běžné činnosti, natož potom na vysoký zápřah denního života. 

Co se stane, když jedno z toho vynecháme?

Jednoduchou odpovědí je, že naše tělo bude něco postrádat. Nebudeme moci podávat nejlepší výkony a může to ovlivnit i naši soustředěnost. Samozřejmě je vždy lepší zařadit do každého dne všechny tři činnosti, ale dobré je si na každou aktivitu vyhradit příslušné množství času a vše si výhodně rozvrhnout. Teď se pojď podívat na každou z nich.

Strava

Něco tak banálního, však pro nás klíčové. Stejně jako auto potřebuje benzín, aby vás co nejrychleji dostalo do Kauflandu, kde jsou slevy na máslo, tak my potřebujeme vlastní palivo, které pohání naše tělo. Čím kvalitnější to palivo bude, tím z toho více vytěžíme. A čeho se držet? Strava by se pro tebe neměla stát labyrintem, ve kterém se snadno ztratíš. Proto ti poradíme pár tipů, jak se do toho nezamotat.

  • Všeho s mírou – určitě jsi to už někde slyšel, ale je to tak. Zkus si udržet pravidlo 80/20. Jednoduše, 80% by měly tvořit výživná jídla a zbytek si dej na co máš chuť.
  • Krabičkuj – jídlo si navař na více dní. Dobroty pak jenom vyndáš z ledničky a jdeš.
  • Objednej si krabičky od někoho, kdo tomu věnuje čas a připraví ti výživné jídlo. Ano, něco to stojí, ale „investuješ“ do svého zdraví!

Pohyb

Aktivita, která nám denně přináší tolik benefitů a přitom si ji vědomě ubíráme. Tak co, ruku na srdce, kdo místo toho, aby šel pěšky do obchodu nebo vyjel někam na kole, zvolí radši jako prostředek auto? Přitom pohyb pomáhá ke zlepšení nálady, snižuje hladinu cukru v krvi, krevní tlak, posiluje naše svaly, zlepšuje nám kondici a mnoho dalších.

„Z hlediska jednotlivých příčin smrti převyšuje Česká republika průměr EU nejvíce právě v úmrtnosti na kardiovaskulární nemoci, a to o více než 50 %. Výskyt onemocnění lze přitom ovlivnit životosprávou – ať už se jedná o správné stravovací návyky, stravu bez přebytku soli a tuků, dostatek pohybu apod,” říká bývalý ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger.

A to platí dodnes. Pohyb, zdravá strava a další patří mezi režimová opatření, kterými předcházíme civilizačním onemocněním. 

Tipy jak pohyb zařadit do každodenního života

  • Auto vyměň za chůzi nebo kolo
  • Spoj aktivitu při setkání s přáteli – zabiješ dvě mouchy jednou ranou, ušetříš čas, ale hlavně uděláš něco pro své zdraví
  • Výtah – místo toho můžeš schody běžně vyjít
  • Vyber si pohyb, který tě baví – tak zůstaneš konzistentní a aktivita tě bude bavit
  • Udělej si z toho návyk – tím, že něco opakujeme, tak si vytváříme návyk a pak aktivitu vykonáváme automaticky
  • Hlavně si to užívej – nic nebudeme dělat, pokud nás to nebaví

Spánek

Za nás ta nejlepší aktivita, která existuje. Stačí postel, 8 hodin času a nic ti nenahradí ten pocit, když si kvalitně odpočineš. O tomhle tématu by se dalo psát roky a roky, ale pojďme se podívat na citace a nejzajímavější informace z knížky „Proč spíme?”.

Opravdu se chceš vědomě o tohle vše připravit? Ano, říkáš správně, že ne. Tak šupky dupky do postele a dobrou.

Za  KudyKampus, Janča